Ruim 4.000 inwoners van Castricum ondertekenden de petitie ‘Niet wegstoppen, maar huisvesten’. Het burgerinitiatief CastricumVoorIedereen roept de gemeenteraad nu op om in actie te komen:

Laat statushouders met kortlopende huurcontracten in Alkmaar, statushouders die al jarenlang moeten verblijven in kamertjes van 9 m² in een slooppand aan de rand van Limmen, en de spoedzoekers en statushouders in de flexwoningen aan de Puikman in Castricum, doorstromen naar sociale en blijvende huisvesting.

Statushouders zijn mensen die een verblijfsvergunning hebben gekregen omdat ze zijn gevlucht voor oorlog, geweld en onderdrukking. GroenLinks zet zich al lang in voor fatsoenlijke woonruimte voor hen en steunt het initiatief, net zoals PvdA en D66. Forza en CDA hebben al laten weten dat ze tegen zijn.

Als je je leven opnieuw moet opbouwen

Tijdens de inspraakavond deelden vijf huurders van krappe, gebrekkige flexwoningen in Castricum, Limmen en Alkmaar hun ervaringen. Zij wachten al jaren op vervangende woonruimte die niet lekt en beschimmeld is. Een eigen plek, waar zij deel kunnen gaan nemen aan de samenleving.

Marieke Kooter was onaangenaam verrast door de reactie van CDA-commissielid Ivo van Donselaar. Hij is student en gaf aan dat zijn leeftijdgenoten vergelijkbare problemen hebben als die van de insprekers: zij slapen tenslotte ook in kleine kamers bij hun ouders thuis.

Zij reageerde: “Als je alles hebt achtergelaten, niemand hebt en je je leven opnieuw op moet bouwen, als je op dat moment op een plek woont die niet veilig is, gehorig, waar geen of slecht internet is, waar je in de wachtstand staat, is dat heel moeilijk. Ik heb ook kinderen, maar die konden zich al inschrijven voordat ze het huis uit gingen. Het is niet te vergelijken.”

Geen voortschrijdend inzicht

“Ik zie geen voortschrijdend inzicht ontstaan,” zegt Marieke na afloop van de raadsvergadering. “Een deel van de partijen ziet nog steeds niet wat er voor hun ogen staat. We zijn als gemeente wettelijk verplicht om de mensen met een verblijfsvergunning te huisvesten. En we hebben een collegeakkoord waarin we een regeling voor deze bewoners hebben afgesproken: flexbewoners stromen na twee jaar door naar een passende huurwoning.”

“Zolang we de huidige situatie laten voortduren, raken deze mensen gestrest en depressief, en kunnen zij niet integreren,” vervolgt ze. “Wat ik nog het ergste vind, is dat deze partijen verdeeldheid zaaien door groepen tegen elkaar uit te spelen. Ik ben bijzonder benieuwd naar het vervolg van de discussie op 6 juli. We zullen onze coalitiegenoten nog maar eens helpen herinneren aan de afspraken die wij met elkaar gemaakt hebben in het collegeakkoord.”

Kom je ook naar het vervolg op 6 juli?

Op donderdag 6 juli, van 21.00 - 22.00 uur, is de vervolgbehandeling van het burgerinitiatief huisvesting spoedzoekers en statushouders. Bijwonen? Dat kan! Meer informatie over deze vergadering vind je hier.

Je kunt de de eerste commissievergadering over het burgerinitiatief, inclusief de verhalen van de flexbewoners, hier terugkijken.

En hier lees je het verslag van Oscar Spaans van Noordhollands Dagblad van deze avond (het artikel is toegankelijk voor abonnees).

Het burgerinitiatief van CastricumVoorIedereen

Dit is een deel van de tekst in het burgerinitiatief van CastricumVoorIedereen:

“Het beleid dat nu wordt gevoerd met betrekking tot de statushouders, is hen te huisvesten in flexibele woonvormen en hen van de ene naar de andere locatie te verplaatsen. Deze langdurige tijdelijkheid en verplaatsing leidt, na een lange zware en vaak traumatische vlucht, tot wanhoop, stress, en uitzichtloosheid bij deze bewoners. Hiermee wordt een beleid gevoerd dat op allerlei manieren averechts uitpakt. Want mensen zonder perspectief en zonder thuisgevoel krijgen niet de kans om hun plek te vinden en bij te dragen in onze gemeente en in onze samenleving. Terwijl de behoefte om dit te doen juist heel erg groot is.

Vorig jaar is er in een motie opgeroepen tot verbetering van omstandigheden en is er door de meeste partijen gevraagd om beterschap in deze situatie. Er werd uitgesproken dat het in eerste plaats van groot belang is dat er perspectief komt voor deze bewoners zodat zij niet langer in onzekerheid hoeven leven over wat hun thuis wordt. Daarnaast is er over de woonomstandigheden en kwaliteit van huisvesting nog zeer veel te zeggen, getuige onder andere het artikel in de krant Noord-Hollands Dagblad van dinsdag 2 mei jl. Ook op de Oosterzijweg is de situatie van de statushouders die in de kleinste kamers worden geplaatst, nog zeer schrijnend en krijgen zij mentale klachten door deze uitzichtloze situatie.

We gaan ervan uit dat niemand in onze gemeente deze gevolgen wil voor onze eigen inwoners. Helaas is de situatie ondanks de uitgesproken voornemens in essentie nog niet veranderd.  Dus, bestuur van deze gemeente: kom in actie en laat dit niet langer voortduren!

Naam indiener: M.A. Husslage, namens Castricum Voor Iedereen

en de 4.083 ondertekenaars van de petitie ‘Niet wegstoppen maar huisvesten