De gemeenteraad van Castricum heeft ingestemd met het haalbaarheidsonderzoek naar het initiatief Duynparc op de Zanderij. Hannie Lutke Schipholt, fractievoorzitter van GroenLinks: “Als constructieve partij denkt GroenLinks mee over het Plan van Aanpak dat op 5 maart besproken wordt in de raadscarrousel. Want juist omdat we er tegen zijn dat het park er komt, we willen er graag een bijdrage aan leveren dat het onderzoek goed wordt uitgevoerd. We doen daarvoor voorstellen voor onafhankelijk onderzoek naar de lokale economie, grondeigendom, waterhuishouding en de natuur. Maar het houdt wat ons betreft ook in dat de gemeente geen onnodige kosten moet maken. Als al gedurende het onderzoek blijkt dat het plan onhaalbaar is, moet de rest van het onderzoek afgeblazen kunnen worden.”

“Een van de belangrijkste drempels voor de haalbaarheid van DuynParc is het standpunt van de provincie. Het beleid is er altijd op gericht geweest het landschap van de Zanderij open te houden. PWN, die voor de provincie een groot deel van het gebied beheert, is ook al plannen aan het ontwikkelen voor een natuurlijke inrichting. De kans dat het DuynParc in het provinciale beleid past is dan ook klein.”

Hannie Lutke Schipholt vindt het daarom vreemd dat het college meent dat dit onderdeel van het haalbaarheidsonderzoek pas op het allerlaatst moet worden uitgevoerd. “GroenLinks vindt juist dat dit als eerste moet gebeuren. Als de provincie het niet goedkeurt, houdt het immers op. Al het andere onderzoek is dan voor niets geweest, en heeft de gemeente nodeloos veel geld gekost.”

“Daarom roept GroenLinks de raad en het college op om een volgorde aan te brengen in de onderzoeken. De meest belemmerende onderdelen voor de haalbaarheid moeten het eerst worden onderzocht. Bij iedere stap moet dan een moment worden ingelast waarop gekeken wordt of verder onderzoek nog zinvol is. Het eerste onderzoek moet die naar het standpunt van de provincie zijn.”

“Het zal geen verassing zijn dat GroenLinks de ontwikkeling naar een natuurlijke inrichting van het gebied van harte toejuicht, omdat we zo twee vliegen in een klap slaan. We krijgen er natuur bij, en de mooie kenmerkende open uitstraling van het landschap, met uitzicht op de bosrand blijft behouden. Dat heeft behalve natuurwaarde ook toeristische waarde.“