Er wordt ook informeel door raadsleden druk gediscussieerd over de kwestie Landal. We willen u onze argumenten die in deze discussies naar voren kwamen niet onthouden. (longread)

Bestemmingsplan

Tegenstanders zoals wij zijn nogal verbaasd dat een nog maar een jaar geleden vastgesteld bestemmingsplan ineens zou moeten wijken voor opportunistische politiek omdat er een groot bedrijf aan de poort van Castricum staat te rammelen. Een woning bij het strandvondstenmuseum kon niet, ook niet voor GroenLinks, omdat dit een precedent zou scheppen voor verdere bebouwing van de Zanderij die we zo leeg mogelijk willen houden. En nu zouden er ineens wel 120 vakantiehuizen mogen worden gebouwd?

Voorstanders brengen daar tegenin dat bestemmingsplannen wel vaker worden gewijzigd als dat nodig is. Dat noemen ze een gewone ruimtelijke procedure. Het klopt natuurlijk dat het een gewone “ruimtelijke procedure” betreft, waarbij plannen langs een meetlat worden gehaald. Maar die meetlat is gebaseerd op visies, waarbij we in Castricum hebben gekozen voor het ontwikkelen van toerisme, maar ook voor het beschermen van het landschap en natuurgebied.

Geen visie op het soort toerisme

Er wordt nu door meerdere partijen geconstateerd dat er een lacune is in die visies, namelijk dat het soort toerisme dat we willen, niet goed is uitgedacht en ook niet welke dilemma’s we hierbij gaan tegenkomen en waar een antwoord op moet komen. We lopen nu door het Landal-plan plotseling tegen deze dilemma’s aan.

Verblijfstoerisme kan op vele manieren worden ingevuld. Waar de rechtse partijen in onze gemeente uitgaan van grootschalige projecten met grote, wat zij “gerenommeerde” bedrijven vinden, doen wij dat niet. GroenLinks heeft geen vertrouwen in zulke bedrijven. Ze gaan binnen de kortste keren de agenda van de hele gemeente bepalen, dat zie je al veel gebeuren. Wij hebben al moeite genoeg om Biesterbos in toom te houden, laat staan dat we deze bedrijven aan kunnen. De burgers hebben het nakijken als de lokale democratie het onderspit moet gaan delven.

We zien bij GroenLinks liever kleinschalige verblijfsmogelijkheden, verspreid over de gemeente met eventueel extra mogelijkheden voor de campings. Ik verwijs naar mogelijkheden van slow-tourism en cittaslow. We hebben het dus over heel iets anders. Zo zullen alle democratisch gekozen raadsleden hier hun eigen kijk op hebben. Reden te meer om aandacht te schenken aan een visie hierop.

Andere locatie

We zijn het eens dat van Wijnen/Landal zijn huiswerk vast al goed gemaakt heeft, en niet voor een andere locatie te porren zal zijn. Je weet het nooit zeker, maar dat is waarschijnlijk. Reden temeer om ze buiten de deur te houden, want ze willen ons landschap en de daarachterliggende natuur vernielen. Als je denkt dat dat wel meevalt, verwijs ik naar het artikel dat op 3 september in de Volkskrant stond: "Drukte op de paden, irritaties in het bos".

Haalbaarheidsonderzoek en nul-optie

Dat het haalbaarheidsonderzoek niet automatisch betekent dat het bungalowpark er ook komt, mogen we hopen. We zullen dan vanzelfsprekend ons best doen om, als het haalbaarheidsonderzoek er komt, goede onderzoeksvragen en voorwaarden te formuleren. We zijn een constructieve partij.

Maar dat neemt niet de angst weg die bij velen leeft dat het zaakje al lang bekonkeld is. Dat zouden alle politici zich moeten aantrekken. Kiezers mopperen vaak dat er door “de politiek” niet naar ze geluisterd wordt. Het is echter niet “de politiek” in het algemeen die hier de oorzaak van is, maar van bedrijven en ambtenaren die op de achtergrond deals sluiten met politici die ze vervolgens legitimeren met een democratisch sausje. Zie voor inzicht in deze tactiek de video de nuloptie.

De angst is dat die nuloptie in Castricum al een gepasseerd station is. Er wordt namelijk al gezegd dat PWN de erfpacht met de bollenboeren heeft opgezegd, en huizenbezitters op de zanderij zijn al vele malen bezocht en onder druk gezet om hun huis te verkopen. Het gerucht gaat ook dat Kaptein al aan van Wijnen, of een gelieerd bedrijf is verkocht.

Wij weten ook wel, je moet niet op geruchten af gaan, maar het zorgt nu al wel voor een gezond wantrouwen in het democratische gehalte van de in de toekomst te nemen beslissing.

De voorstanders schermen met termen als “eigenlijke” en “oneigenlijke argumenten”. Maar wat eigenlijk en oneigenlijk is, hangt af van je wereldbeeld. Daar heb zij niet over te oordelen. Als ze onder constructief alleen kunnen verstaan dat we volgzaam met hen meepraten dan hebben we toch echt een probleem.

GroenLinks is het wel hardgrondig met voorstanders van het park eens over het verwerpen van het onderbuikargument over Polen en andere groeperingen die de vakantiehuizen zouden kunnen gaan bewonen. Daarbij hebben we vanzelfsprekend ook een naar gevoel, temeer omdat we tegen het projecteren van generalisaties op hele bevolkingsgroepen zijn. Dat argument zal je ons dan ook nooit horen gebruiken. Maar we vrezen wel, dat het de multinational Landal niet zoveel kan schelen als het verhuren niet lukt. Dan, of misschien zelfs wel sowieso, verkopen ze de bungalows gewoon aan particulieren. Landal kan ook wel een stootje hebben als die verkoop ook niet lukt, dat nemen ze als ondernemersrisico. Dit park is voor hen klein bier.

Verkeerscirculatie en historische kwaliteit

De verkeersoverlast van nu (voor toelevering van bijvoorbeeld Kaptein) staat in geen verhouding tot wat er gaat gebeuren als bezoekers van 120 of meer bungalows de weggetjes op de zanderij moeten gaan gebruiken. En ook het park zal toeleveringsverkeer kennen. Dus dat is al met al een zwak argument.

Over de historie en de landschappelijke kwaliteit van de Zanderij kun je lang en breed discussiëren. Maar als je laatdunkend doet over het landschap zoals het nu is, bagatelliseer je het feit dat velen er aan zijn gehecht en het als een karakteristiek stuk Castricum zien. Wij zien liever dat PWN haar plannen om het gebied terug te geven aan de natuur verwezenlijkt dan dat er op die plek vakantiehuizen gebouwd worden.

Visie en geen impulsieve politiek

GroenLinks vindt het destructief voor onze gemeente als de plannen doorgaan. We zijn een constructieve partij die nadenkt over betere manieren om de samenleving te organiseren, menselijk en duurzaam. En een goede visie op toerisme, voordat je je natuur en landschap vernielt en jezelf overlevert aan grote bedrijven, hoort daarbij!