We hebben samen met de andere oppositiepartijen in goede samenwerking een motie van wantrouwen ingediend tegen Wethouder Klijnstra. De overschrijdingen op zich waren niet het enige probleem. Door de niet geloofwaardige verklaringen over het late informeren van de Raad door de Wethouder van Financiën, en omdat we geen vertrouwen hebben in de oplossingen die zijn voorgesteld, konden we niet anders dan zorgen dat hij zou opstappen. Dit deed hij nog voor de motie in stemming werd gebracht toen bleek dat de PvdA en CK&G de motie zouden steunen. Wethouder Hollenberg van de VVD volgde in zijn kielzog.

Op het eerste gezicht lijkt het raar dat de VVD-Wethouder ook opstapt. De Raad heeft immers niets over haar gezegd. Maar de twee partijen zijn zo met elkaar verweven dat ze kennelijk niets anders kon doen. Het is een publiek geheim dat het al veel langer rommelde binnen het College, en dat er twee kampen waren ontstaan.

Voor een goed begrip van wat er wanneer gebeurde: In mei 2015 waren de problemen bij het College bekend, op 5 november heeft de Raad de begroting en de tweede bestuursrapportage vastgesteld waarin de problemen niet zichtbaar waren, en pas op 17 december kreeg de Raad de problemen gepresenteerd in de derde bestuursrapportage. Op dat moment kwam er een motie van afkeuring die door de hele Raad is ondersteund. In de kerstvakantie en daarna kwamen steeds nieuwe zaken aan het licht en pas op maandag 8 februari kregen we een goed beeld van de ontstane situatie. Op donderdag 11 februari is de motie van wantrouwen ingediend, maar niet in stemming gebracht omdat de wethouder al was opgestapt voor dat er gestemd zou worden.

Een motie van wantrouwen dien je niet zomaar in. Ook wij hadden liever gezien dat er een goed bestuur was dat de rit vier jaar op een succesvolle manier had voltooid. Dat was beter geweest voor Castricum. Maar de vertrekkende Wethouder verhinderde de Raad zijn controlerende taak uit te voeren en hij nam een loopje met het budgetrecht van de Raad. Die had immers duidelijk een limiet gesteld aan het bedrag dat aan de inhuur van externen mag worden uitgegeven. De Wethouder had een voorstel voor nieuwe criteria aan de Raad moeten voorleggen en niet eigenmachtig moeten gaan schuiven met potjes zonder daar de Raad in te kennen. Het lange dralen en maar mondjesmaat met informatie komen heeft het vertouwen in de transparantie van het handelen van de Wethouder ernstig aangetast.

GroenLinks is blij met het opstappen van de wethouders. Afgezien van het menselijk drama, wat dit altijd is, is het goed voor Castricum als er een ander college komt. Wij willen graag verantwoordelijkheid nemen in een nieuw college en meewerken aan een open en transparant beleid, zorg dragen voor een goed sociaal vangnet en de puinhoop opruimen zonder akelige gevolgen voor de voorzieningen voor de inwoners van onze gemeente.

Het is door dit debacle ook duidelijk geworden dat de begroting in Castricum anders moet worden gepresenteerd. Al jaren krijgt de Raad voor de meeste mensen ondoorgrondelijke begrotingen en rapportages voorgelegd, waar makkelijk heikele punten in verstopt kunnen worden. Dat is nergens voor nodig.

Onderaan de bladzijde staat de link naar de motie van wantrouwen. Daarin staan precies de bezwaren tegen het handelen van de wethouder uitgelegd.