Na een kopje koffie in de Tuin van Kapitein Rommel wandelen we naar de flexwoningen op de Puikman. Daar mogen we de woning van Daniël en zijn vrouw bekijken. Daniël vertelt dat hen destijds is toegezegd dat zij maximaal twee jaar in de container hoefden te wonen. Daarna zouden zij een andere woning krijgen. Dat is drie jaar geleden en er is totaal geen zicht op een betere woonsituatie.

Daniël en zijn vrouw hebben te maken met aanhoudende lekkages en schimmeloverlast. Het is te koud in de winter en te warm in de zomer. Op klachten is niet adequaat gereageerd. Hij kreeg te horen dat hij beter moest ventileren, maar de ventilatieopeningen in de woning komen niet uit op de buitenlucht. Ze hebben kleding en meubels moeten weggooien vanwege de beschadigingen door schimmel. Ook de gezondheid van Daniël heeft te lijden onder de schimmel. 

Niet gezien, gehoord of gerespecteerd

Daniël vertelt verder dat de bewoners van de 48 containerwoningen samen de beschikking hebben over één wasmachine, die bovendien vaak kapot is. Er is weinig privacy en er is veel overlast van lawaai door werkzaamheden. Studeren of online vergaderen is praktisch onmogelijk. Hij haalt het bezoek van de VN-rapporteur aan. Die schreef in zijn verslag over de omstandigheden waaronder statushouders in Castricum moeten wonen. 

Uit alles wat hij vertelt, blijkt dat Daniël zich niet gezien, niet gehoord en niet gerespecteerd voelt. De overheid en overheidsinstanties lijken zich niet verantwoordelijk te voelen voor wat een bedrijf als FlexWonen NH onder ‘verantwoord verhuren’ verstaat.

De burgemeester bedankt Daniël voor zijn openhartige verhaal en belooft dit neer te leggen bij zijn ambtenaren, al heeft hij hier geen formele verantwoordelijkheid in.

Duurzamer en groener bedrijventerrein

Vervolgens lopen we naar het bedrijventerrein van de Castricummer Werf. We maken een rondje over de Werf en spreken over de noodzaak om dit terrein nieuwe impulsen te geven. De raad heeft enige tijd geleden een presentatie gehad over de plannen om de Werf duurzamer en groener te maken. Die plannen moeten nog verder ontwikkeld worden. 

De GoenLinks fractie wandelt over bedrijventerrein De Castricummer Werf met burgemeester Ben Tap
De GoenLinks fractie staat bij de spoorwegovergang met burgemeester Ben Tap

‘Geen dure tunnel bij de spoorwegovergang’

Na de Werf lopen we terug naar de spoorwegovergang. De spoorbomen gaan net open en Gerard Brinkman constateert dat er in de spits hooguit een vijftiental auto’s staan te wachten. Niet de moeite waard om er een dure tunnel voor aan te leggen.

De burgemeester vertelt over zijn gesprek met Prorail en wat hij ziet als toekomst van het spoor in Castricum. Hij geeft aan vooral de voordelen van meer treinverkeer te zien. Hij noemt het STOMP -principe als uitgangspunt. Stappen, Trappen, OV, Mobiliteitsdiensten en als laatste pas de Privéauto. Zijn boodschap is: Heb vooral aandacht voor loop- en fietsroutes en OV-aansluitingen. Hij geeft ook ter overweging om de komende 15 jaar vooral te blijven nadenken over de lange termijn, waarbij we als Castricumse raad moeten koesteren dat we een Intercitystation hebben.

Het was een informatieve en nuttige wandeling. We bedanken de burgemeester voor zijn tijd en aandacht.