Aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat



Betreft: Zienswijze met betrekking tot Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Alkmaar - Amsterdam Ontwerptracébesluit



Castricum 13 april 2021



Geachte dames en heren,



Middels deze brief dient GroenLinks Castricum een zienswijze in op het Ontwerptracébesluit (OTB) Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Alkmaar – Amsterdam (PHS A-A).

Ik breng graag de volgende aandachtspunten onder uw belangstelling.

Hoogfrequent spoor

We ondersteunen van harte de komst van het hoogfrequente spoor Alkmaar – Amsterdam. Het is een goede manier om meer mensen de trein te laten nemen. Dit valt toe te juichen vanuit zowel klimaatbeleid, milieubeleid, veiligheidsoverwegingen voor reizigers als vanuit congestie-problemen op de Nederlandse wegen. Meer mensen in de trein en minder mensen met de auto heeft vele voordelen.

Spoorwegovergang Beverwijkerstraatweg

In het ontwerptracébesluit maakt de overweg Beverwijkerstraatweg geen onderdeel uit van de maatregelen voor de invoering van PHS. Mede dat gegeven heeft het college van Burgemeesters en Wethouders van Castricum ertoe gebracht om in haar zienswijze te stellen dat:



“Gegeven de aangehaalde studies blijkt dat alleen een ongelijkvloerse kruising de enige juiste oplossing is om met de toename van het treinverkeer door PHS een veilige situatie te kunnen bewerkstelligen.”



Dat is ons inziens een conclusie, die voor rekening komt van het college van B&W. De conclusie loopt vooruit op een studie die in opdracht van college wordt uitgevoerd naar een Integraal Verkeersplan. Op verzoek van velen in Castricum is een variant aan deze studie toegevoegd, namelijk die waarin autoverkeer wordt ontmoedigd om de route langs de Beverwijkerstraatweg te nemen en in plaats daarvan de route A9-N203-Zeeweg te nemen.



Daarnaast zijn er nog tal van maatregelen denkbaar die het autoverkeer kunnen ontmoedigen , waardoor het ‘knelpunt’ Beverwijkerstraatweg een minder groot ‘knelpunt’ zal blijken te zijn dan wel eens wordt verondersteld.



Een opvallende consequentie in het afgelopen uitzonderlijke jaar was dat er nauwelijks files of gevaarlijke situaties zijn geweest bij de spoorwegovergang Beverwijkerstraatweg. Het kan dus wel! Ook zonder een nieuwe tunnel of nieuwe randwegen zijn verkeersproblemen oplosbaar. Wij nemen daarom afstand van de conclusie als zou een ongelijkvloerse kruising de enige juiste oplossing zijn.



ERTMS

Daarnaast zijn er maatregelen denkbaar, waar ProRail aan werkt zoals het European Railway Traffic Management System, kortweg ERTMS. De invoering hiervan zal de dichtligtijden bij diverse spoorwegovergangen in Castricum aanmerkelijk kunnen verkorten. Investeringen in dit systeem kunnen kosteneffectiever zijn dan investeringen in nieuwe tunnels of randwegen. Landelijke invoering ervan zal in veel stationsgebieden verlichting kunnen brengen voor verkeersproblemen.



Met vriendelijke groet



G. Brinkman

Gemeenteraadsfractie GroenLinks Castricum