Dat fietsen gestimuleerd moet worden, daar is vrijwel iedereen het over eens. Fietsen is gezond en schoon. Maar fietsers lopen tegen veel knelpunten op. GroenLinks Castricum heeft daarom in augustus een oproep gedaan om de ergste knelpunten te melden. Dit knelpuntenoverzicht werd afgelopen week gepubliceerd. Ongeveer 30 mensen deden mee aan het onderzoek met als uitkomst dat vooral de spoorwegovergang bij de Beverwijkerstraatweg als grootste knelpunt werd gezien.

Uiteindelijk werden er maar liefst 73 knelpunten gesignaleerd. Omdat niet alle knelpunten even belangrijk zijn, is er een weging aan gegeven. Welke knelpunten zijn belangrijk en welke kunnen later in de tijd opgelost worden? In de lijst hebben 13 knelpunten meer dan 100 punten gekregen. Dit zijn de knelpunten, die bijvoorbeeld qua veiligheid, maar ook wat betreft belang voor regionale doorfietsroutes het eerste aangepakt moeten worden.

 

Knelpunten met meer dan 100 punten

Spoorwegovergang Beverwijkerstraatweg

128

Kruising Ruiterweg en Mient

121

Stationsweg

119

Kruispunt N203 en Zeeweg

117

Rijksweg Limmen

115

Heereweg Bakkum

112

Kruising van Haerlemlaan, van Oldebarneveldlaan

110

Rotonde Soomerwegh Zeeweg

110

Dorpsstraat

104

Mient

104

Bakkummerstraat, van der Mijleweg

104

N203

102

Rotonde Zeeweg Bakkum

100

 

Waarom Fietsbeleid ?

Meer mensen op de fiets heeft een groot aantal voordelen.

Ten eerste is het gezonder voor mensen om te fietsen dan met de auto te gaan. Door te fietsen spannen mensen zich in en zijn ze in de buitenlucht. Vanuit het oogpunt van volksgezondheid moeten we meer op de fiets. Hoe meer mensen op de fiets stappen, hoe veiliger het verkeer wordt. Bij bijvoorbeeld basisscholen neemt de veiligheid af als er meer ouders met de auto hun kind wegbrengen of ophalen.

Fietsen is beter voor het milieu. De gemeente Castricum haalt haar doelstelling op het gebied van klimaat en duurzaamheid sneller als er meer mensen fietsen.
Tenslotte zorgen meer fietsers voor minder files en minder parkeerproblemen. Daardoor kunnen we kostbare openbare ruimte mooier, bijvoorbeeld groener maken.

 

Welke knelpunten gaan we het eerst oplossen ?

Er is een beperkt bedrag in de begroting van de gemeente Castricum vrijgemaakt om fietsknelpunten op te lossen. In december zal de gemeenteraad het fietsbeleid bespreken en dan komt de verdeling van het budget ook aan de orde. GroenLinks stelt voor om dit budget op twee manieren in te zetten. Ten eerste kiezen we het knelpunt met de meeste punten en gaan daar het eerst aan beginnen. Vervolgens neem je het knelpunt met het op-een-na –hoogste aantal punten enzovoort. Voordeel van deze benadering is dat de belangrijkste knelpunten het eerst worden aangepakt. Ook kan op deze manier snel duidelijk worden, hoeveel budget er nodig is om bijvoorbeeld de top-tien aan te pakken.

Daarnaast pleit de partij ervoor om een deel van het budget in te zetten om de “goedkoopste’ knelpunten op te lossen. Voordeel is dat je met het beschikbare budget veel meer knelpunten van de lijst kunt wegstrepen. De lijst wordt snel kleiner gemaakt.

Beide benaderingen hebben voordelen (urgentie versus aantal) en een combinatie lijkt de fractie van GroenLinks raadzaam. Zo zou 70% van het beschikbare budget uitgegeven kunnen worden om de belangrijkste knelpunten weg te werken. Terwijl de andere 30% gebruikt wordt om de goedkoopste op te lossen.

De complete lijst van knelpunten is hier te vinden: