Tijdens de informatieavond op 23 september in cultureel centrum Vredeburg in Limmen werd heel duidelijk: dit kabinet kiest voor Schiphol, niet voor ons. Terwijl de luchthaven groeit, neemt onze leefkwaliteit af.

Gemeenten in verzet 

Negen gemeenten, van Haarlem tot Alkmaar, steunen de Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol. Doel? Samen druk uitoefenen op het nieuwe Luchthavenverkeersbesluit. 

Toch dreigt meer overlast: begin juni bleek dat de luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) nachtvluchten bij noorderwind wil omleiden – recht over Castricum en omgeving. Resultaat? Nog meer herrie en vervuiling.

GroenLinks-PvdA dwingt verbeteringen af

Op 19 juni besprak de gemeenteraad het aangepaste concept van de Zienswijze Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol. Deze agenda is het gezamenlijke standpunt van de negen gemeenten om invloed uit te oefenen op het nieuwe Luchthavenverkeersbesluit. Het doel? Een betere balans tussen Schiphol als economische motor en een gezonde leefomgeving voor omwonenden.

Toch bleek uit het concept dat cruciale onderwerpen ontbraken: milieuvervuiling en gezondheidseffecten stonden niet eens in de actiepunten. GroenLinks en PvdA vonden dat onacceptabel. Daarom dienden wij amendementen in om de agenda scherper te maken. Met succes: de agenda bevat nu concrete afspraken, zoals:

  • strengere geluidsnormen in de vroege ochtend en late avond
  • concrete metingen van schadelijke stoffen (benzeen, PFAS, fijnstof) en hun effecten op gezondheid en natuur
  • stikstof, NOx en ozon als harde voorwaarden voor toekomstige besluiten
  • 2030: uitstoot terug naar 2005-niveau (zoals beloofd in de Luchtvaarnota)
  • 2040: CO₂-neutrale luchtvaart en luchtkwaliteit die voldoet aan EU-normen

Maar: praten is niet genoeg

Deze aanpassingen klinken goed – maar verandering komt alleen als er een echt ander kabinet komt. Op 29 oktober kun jij het verschil maken. Stem voor een gezonde toekomst.