Werken of naar school gaan, sporten, boodschappen doen, met vrienden naar de bioscoop. Het hoort allemaal bij het dagelijks leven. Toch is dit voor ruim 2 miljoen mensen met een (on)zichtbare beperking in ons land niet altijd zo vanzelfsprekend.

Zo komen leerlingen en studenten met een beperking nog steeds veel obstakels tegen in het onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan schoolgebouwen die nog niet volledig toegankelijk zijn voor leerlingen en studenten met een fysieke beperking. Of ontoegankelijk lesmateriaal voor leerlingen en studenten met een visuele beperking. Hierdoor kunnen zij hun recht op onderwijs volgens het VN-verdrag handicap (nog) niet volledig genieten.

Motie: inclusief onderwijs zonder uitzondering

Trix Grooff roept de Tweede Kamer-fractie op om duidelijk toe te werken naar de implementatie van artikel 24 van het VN verdrag handicap, dus het recht op inclusief onderwijs zonder uitzondering. Je vindt de tekst van haar motie hieronder.

Hoe meer namen van leden onder de motie staan, hoe groter de kans dat het wordt aangenomen. Mag jouw naam daar ook onder? Stuur dan een mail naar grooff1@hotmail.com.

Meer lezen over het VN-verdrag Handicap? Dat kan op deze pagina's van het College voor de Rechten van de Mens.

Stemmen tijdens het GroenLinks-PvdA congres, ook vanuit huis 

En hier vind je alle details over het congres van GroenLinks en de PvdA in NBC Congrescentrum in Nieuwegein. Het is een belangrijk congres, want de leden stemmen óók over de vraag: gaan GroenLinks en de PvdA samen op in een nieuwe partij?

Ben je er niet bij in Nieuwegein, maar wil je wel meekijken? Dat kan. Er is een livestream die de hele dag doorloopt. Als je lid bent van GroenLinks of de PvdA, dan kun je ook stemmen vanuit huis terwijl je meekijkt. Je ontvangt hiervoor een persoonlijke stemcode per mail in aanloop naar 21 juni.

Motie: Uitvoering van artikel 24 van het VN verdrag handicap: het recht op inclusief onderwijs

Constaterende dat:

Het Nederlandse onderwijs vele problemen kent. Het aantal kinderen dat niet met de buurtkinderen naar school kan maar in busjes naar speciaal onderwijs moet, groeit; het aantal thuiszitters groeit; het aantal vrijgestelden=verstoken van onderwijs groeit; jongens oververtegenwoordigd zijn en door hun lage zelfwaardering naar influencers als Andrew Tate dreigen te trekken; lees en rekenvaardigheid afnemen; kansenongelijkheid toeneemt. Er is geen recht op onderwijs in Nederland. 

Overwegende dat:

Dit alles wordt (mede) veroorzaakt door ons selectieve onderwijssysteem: wie mogen er naar het reguliere onderwijs, het speciaal onderwijs of mogen niet naar school.

De enige remedie is geen selectie toe te passen, dus ook niet naar handicap. Dat dit kan, laat het onderwijsstelsel al 50 jaar in Italië zien en wordt uitgelegd in comment 4 van het comité VN-Verdrag handicap. 

Met inclusief onderwijs neemt de kansengelijkheid toe. De druk op leerkrachten en leerlingen wordt minder, want de selectiedruk neemt af. Er komen extra handen in de klas wanneer extra zorg of speciaal onderwijs in de klas nodig is. Daardoor wordt de mentale gezondheid van leerkracht en leerling beter, en het vak aantrekkelijker. Zeker als je de vakken tussen 2 leerkrachten verdeelt: de een doet bijvoorbeeld rekenen, de ander taal. Speciaal onderwijs in aparte setting transformeert naar speciaal onderwijs als dienst, waarbij de leerkrachten naar de reguliere school komen.

Roept op aan de gezamenlijke fractie van: De Tweede Kamer

Om: 

  • Duidelijk naar de implementatie van artikel 24 van het VN verdrag handicap te werken, dus het recht op inclusief onderwijs zonder uitzondering.
  • Zich te realiseren dat inclusief onderwijs tot een fusering van regulier en speciaal onderwijs noodt.