Twee weken geleden was er weer veel ophef in de raad over bebouwing op het strand. Zonder de gemeenteraad te raadplegen heeft het onlangs opgestapte college in een overeenkomst vastgelegd dat een strandexploitant het bouwoppervlak voor 16 strandhuisjes mag verdubbelen . De huisjes zouden er inmiddels al staan. Er is echter een fout gemaakt bij het aangaan van een overeenkomst met de strandexploitant en nu is door het nieuwe college aan de raad gevraagd om een aanpassing in het bestemmingsplan achteraf toch maar goed te keuren. Volgens GroenLinks is de overeenkomst met de betreffende ondernemer niet rechtsgeldig omdat de raad de benodigde aanpassing in het bestemmingsplan eerst had moeten goedkeuren en dat hoort de ondernemer ook te weten.

De fractie van GroenLinks begrijpen de ophef heel goed. Bebouwing op het strand is op zich al heel lang een gevoelig politiek onderwerp, en terecht, gezien het belang van de natuurwaarde. Bovendien kunnen we dit soort aanpassingen natuurlijk niet achteraf gaan goedkeuren, willen we onszelf als gemeenteraad serieus nemen bij dit soort belangrijke onderwerpen. Er ligt een duidelijk bestemmingsplan voor het strand, waarin het bouwoppervlak ligt vastgelegd. De gemeente moet zich aan haar eigen regels houden. Langs de Nederlandse kust wordt rust ruimte en een ongestoorde natuurbeleving steeds schaarser.

De kust wordt, ook in Castricum, steeds meer als een te bebouwen gebied gezien voor strandhuisjes en strandvilla's en dat moet nu ophouden. Onlangs is daar in de landelijke media veel aandacht voor geweest en de minister heeft haar woorden over de wenselijkheid daarvan moeten terugnemen. Meer dan er nu op het Castricumse strand staat mag er niet komen, in het belang van de natuur, en zelfs ook in het belang van het toerisme. Immers, langs de kust wordt rust ruimte en een ongestoorde natuurbeleving steeds schaarser. Je kunt er maar beter zuinig op zijn, anders verlies Castricum haar unieke verkoopwaarde als toeristische gemeente.

Als de gemeente op deze manier gaat morrelen aan haar eigen bestemmingsplannen, dan kun je erop wachten dat andere belanghebbenden dezelfde rechten claimen. Op het strand staat inderdaad de eerste ondernemer al in de rij om dat te gaan doen. Die wil het netjes via de normale route doen, maar als het via een achterdeurtje kan, waarom zou hij dat voordeel dan niet ook mogen hebben? Het moge duidelijk zijn dat GroenLinks dat ook niet zal steunen, wat er ook gebeurd met het huidige voorstel. Er blijft langs de Nederlandse kust veel te weinig onbebouwd en natuurlijk strand over als we zo doorgaan.

De wethouders en hun ambtenaren, en ook de strandexploitant weten dondersgoed dat er grote weerstand is tegen het bebouwen van de kust, en bij GroenLinks vragen we ons dan ook ernstig af hoe de huidige fout heeft kunnen ontstaan. Als we dit toestaan opent dit de weg naar nog meer van omgekeerde processen van ruimtelijke ordening, en die zouden dan achteraf door de raad maar moeten worden goedgekeurd? Dit werkt vriendjespolitiek en corruptie in de hand en dat moeten we echt niet willen. De gemeente heeft gewoon haar eigen regels na te leven, en de gevolgen te dragen.

Nu er een nieuw college is, was de verwachting gerechtvaardigd dat zij schoon schip zou maken en dit verzoek alsnog zou weigeren. In plaats daarvan komt er nu voorstel naar de gemeenteraad toe om alsnog het bestemmingsplan maar aan te passen. De argumentatie daarbij is zwak en duidelijk gezocht. Hoe is het mogelijk dat dit college geen oog heeft voor de logische claim die andere ondernemers zullen leggen bij de gemeente om ook hun bouwvlak te mogen uitbreiden en daarmee bijdragen aan de steeds verder oprukkende bebouwing aan de kust.

GroenLinks heeft met aan amendement voorgesteld van de 16 huisjes er 8 te verlengen naar 6 meter diepte, en de overige 8 te verwijderen. Zo blijft het bouwoppervlak gelijk, en kan de strandexploitant toch voldoen aan wat hij "de eisen van de tijd" noemt voor de verkoopbaarheid van de strandhuisjes.

Hieronder vindt u het amendement dat donderdag zal worden besproken.

GroenLinks roep alle raadsleden op om bij deze kwestie, in het belang van de mooie Castricumse kust, moed te tonen, een consequent beleid na te streven en dit soort ongewenste aanpassingen af te wijzen. In de carrousel van a.s. donderdag 23 juni vanaf 19.30 uur kunnen zij bewijzen uit het goede hout te zijn gesneden.