Op 19 juni besprak de gemeenteraad plannen om het verkeer in Castricum veiliger en leefbaarder te maken. Daarbij ging het om twee belangrijke onderwerpen:

  • Verbeteringen aan spoorwegovergangen, zoals de Beverwijkerstraatweg. Dat noemen we het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO).
  • Een plan om de Dorpsstraat autoluwer te maken, het Integraal Verkeersplan (IVP).

Deze plannen gaan over veiligere fiets- en wandelpaden, minder hard rijdende auto’s en betere toegankelijkheid. Vooral rond het station en in het dorp. 

Fiets- en wandelpad westzijde station: een overwinning

Nu moeten fietsers en mindervaliden over hobbelkeien lopen of fietsen bij het station. Dat kan beter! Samen met De Vrije Lijst dienden we een motie in om een veilige en comfortabele route te maken tussen de Beverwijkerstraatweg en het Westerplein. Het college was eerst tegen – ze vonden het niet veilig – maar de motie werd aangenomen. 

Nu moet het college:

  • Prorail vragen om een directe fiets- en wandelverbinding achter het station, waar auto’s te gast zijn
  • de parkeerstrook aanpassen, zodat fietsers en voetgangers soepel kunnen doorlopen.
  • deze aanpassing meenemen in het definitieve ontwerp van de Beverwijkerstraatweg.
  • de raad uiterlijk eind 2025 informeren over de voortgang.

Waarom is dit belangrijk? Iedereen moet veilig en gemakkelijk bij het station kunnen komen – of je nu fietst, loopt of een rollator gebruikt.

Ruiterweg: 30 km-zone zonder extra overlast

De Ruiterweg wordt een 30 km-zone om de verkeersveiligheid te verbeteren. Maar bewoners maakten zich zorgen: het standaardontwerp zou meer geluid en trillingen veroorzaken. Samen met De Vrije Lijst, VVD en Lokaal Vitaal dienden we een amendement in om ervoor te zorgen dat:

  • er geen extra geluidsoverlast ontstaat door de aanpassingen
  • het nieuwe ontwerp minder overlast geeft dan de huidige situatie
  • omwonenden betrokken worden bij de plannen

Goed nieuws: Het amendement werd met grote meerderheid aangenomen. Zo wordt de weg veiliger voor fietsers en voetgangers, zonder dat bewoners lastiger worden.

Spoorwegovergang Beverwijkerstraatweg: helaas geen meerderheid

De fiets- en voetpaden op de overweg zijn nu te smal en slecht toegankelijk, vooral voor mindervaliden en mensen met een wandelwagen. Samen met De Vrije Lijst wilden we dat Prorail de overweg veiliger en breder maakt, passend bij het Gehandicaptenverdrag van de Verenigde Naties.

Het college was tegen, omdat ze vonden dat het huidige ontwerp al goed was. Lokaal Vitaal en VVD trokken hun steun in, terwijl de tekst niet was gewijzigd en er alleen een tekening was toegevoegd.

De motie haalde het dus helaas niet.

Wat nu? We blijven ons inzetten voor een toegankelijke overweg voor iedereen.

Dorpsstraat: snelheidsremmers komen, eenrichtingsverkeer wacht

De Dorpsstraat wordt veiliger met snelheidremmende maatregelen. Maar de beslissing over eenrichtingsverkeer is uitgesteld tot 2028. Dan wordt gekeken of het nodig is.

Op de foto bovenaan dit nieuwsartikel zie je Alex van der Leest van de Fietsersbond Castricum, Gerard Brinkman van GroenLinks, Gerrit Krouwel van de VVD en Aad Nijmeijer van de PvdA. Zij zijn in gesprek over de situatie op de overweg. De foto is gemaakt door Mia Wijten.