Protest tegen vliegtuigoverlast.

DEN HAAG - Politiek Den Haag moet volgende week dinsdag 30 meid goed voelen hoeveel overlast de wijde omgeving ondervindt van Schiphol. Samen met Milieudefensie trekken negentien bewonersplatforms in bussen naar het parlement. waar ze Kamerleden een petitie aanbieden.

Uit: Noordhollands Dagblad, maandag 22 mei 2006:

Ze bouwen een metershoge ijsberg. De actievoerders willen zo aangeven dat ‘de ruim 1,9 miljoen meldingen van hinder door vliegverkeer sinds de opening van de Polderbaan in 2003, slechts het topje van de ijsberg zijn’.

Op de berg verschijnt een lichtkrant met het totaalaantal klachten over vliegoverlast. De cijfers zullen elke veertig seconden verspringen, de gemiddelde tijd tussen twee klachten. Toen het kabinet liet weten dat het aantal vluchten op Schiphol mag toenemen van 400.000 nu naar 520.000 tot 600.000 vluchten in de toekomst, meldde Milieudefensie direct dat er harde acties komen. Ook omwonenden zijn het zat, maakt een persbericht duidelijk: “Het kabinetsstandpunt is absurd aangezien de huidige overlast al onaanvaardbaar groot is. De regering negeert de meldingen van honderdduizenden omwonenden. Alle toezeggingen om de burgers te beschermen tegen vliegtuigoverlast, zijn niet waargemaakt. Het wantrouwen is groter dan ooit.”

In hun petitie wijzen de omwonenden verdere groei van het aantal vluchten af. Verder pleiten ze voor afdoende bescherming van het buitengebied met handhavingspunten en een betere bescherming van alle omwonenden tegen geluidsoverlast, luchtverontreiniging, slaapverstoring en onveiligheid.

De platforms komen uit onder meer Assendelft, Castricum, Halfweg/Zwaneneburg, IJmond, Heemstede, Heiloo, Hoofddorp-Noord, Zaandam, Oostzaan, Schermer, Spaarndam en Uithoorn.