Er was eens..... een ex-minister die een tafel mocht voorzitten om de regering te adviseren over de overlast door stijgende en dalende vliegtuigen op Schiphol. Die overlast bestond en bestaat uit herrie en vervuiling.
Als tafelheer bracht hij in 2008 een advies uit aan de regering vertegenwoordigd door Kamiel Eurlings, een soort sprookjesprins die niet veel later naar de schatkamer van de KLM zou overlopen.
Hoe mooi leek het allemaal, we zouden door allerlei maatregelen het aantal gehinderden in 2020 met 5% laten afnemen. En dat nota bene bij een toename van het aantal vliegbewegingen tot maximaal 510.000 per jaar in 2020.
Aan ons inwoners van het geplaagde gebied werd voorgespiegeld dat o.a. door het instellen van de z.g. glijvluchten vooral het buitengebied enorm ontlast zou worden. Castricum werd dan nog wel geen stiltegebied maar het zou echt niet veel schelen.
Maar sommige sprookjes lopen jammer genoeg niet zo goed af.
In een bijeenkomst op 26 september 2012 in Beverwijk liet de tafelheer weten dat door het principe van gelijkwaardigheid het daadwerkelijk toepassen van deze alles verlichtende glijvluchten waarschijnlijk niet door zou gaan .
Het probleem was dat er dan 7000 bewoners van (het rustige?) Amsterdam extra hinder zouden ondervinden.......
Tevens liet hij ons weten dat de evenredige baantoedeling volgens geluidsbelasting zou worden verlaten en dat er nu twee banen preferent zouden worden, namelijk de Polderbaan en de Kaagbaan.
De boodschap was nu: meer vliegbewegingen betekent dus voor u meer herrie en vervuiling, jammer maar het is niet anders, de landelijke politiek wil het zo.
Ook vond hij het onbegrijpelijk dat de gemeenten maar doorgingen met het ontwikkelen van bouwplannen in de gehinderde gebieden. Makelaars zouden toekomstige bewoners daarop moeten wijzen.
GroenLinks vindt dat hiermede op een flagrante wijze wordt voorbijgegaan aan de belangen van alle bewoners in ons mooie gebied .
Wij stellen grote vraagtekens bij het nut van een adviesorgaan als de Alderstafel die de overheid waarschijnlijk veel geld kost en die eerder de belangen van Schiphol dient dan die van de gehinderde inwoners.
Rob Glass