Ploggen is een nieuwe activiteit, waarbij wandelaars of hardlopers tijdens hun tocht zwerfvuil verzamelen, een samentrekking van plukken en joggen. Sinds enkele weken is een groepje van GroenLinks Castricum hiermee begonnen. Dat heeft al tot resultaat dat diverse zakken met zwerfvuil verzameld konden worden. GroenLinks zoekt nog mensen om mee te doen. Meld je aan via  info@groenlinkscastricum.nl

Elke 3 á 4 weken gaat het groepje op verschillende plekken in onze gemeente een wandeling of joggingtocht maken. Ze ruimen dan gelijk alle zwerfvuil dat ze tegen komen in. Afgelopen dinsdagavond gingen 5 leden vanaf het Huis van Hilde langs de duinrand naar de Beverwijkerstraatweg voor deze actie. Er werden vier vuilniszakken zwerfvuil opgehaald. Veel afval lag er rondom een huis in aanbouw, maar in feite is het natuurlijk absurd dat er zo veel zwerfvuil ligt in de openbare ruimte! Vooral vonden ze schrikbarend veel peuken. Het duurt meerdere jaren voordat deze vergaan en de gifstoffen die door de filters worden tegengehouden komen helaas in het milieu terecht. Wat zou het fijn zijn als we binnenkort moeten constateren dat we nauwelijks meer iets vinden bij onze zwerfvuilactie!